Rezumat
Notația muzicală bizantină și problemele acesteia au constituit subiect de discuție încă din a doua jumătate a secolului al XV-lea, conform mărturiei lui Manuel Chrysaphi. În secolele XVI-XVIII au existat mai multe încercări de reformare a notației muzical bizantine datorate lui Akakios Chalkeopoulos din Creta, Ieronymos Tragodistes și Ioannes Trapezountios și Agapios Paliermos. Acesta din urmă petrecuse mai mulți ani în vestul Europei și studiase muzica occidentală; a prezentat două metode de notație: prima bazată pe notarea pe portativ și cea de a doua alfabetică. Rezistența împotriva sistemului de notație pe portativ propus de Agapios – manifestată în principal de Iakovos Protopsaltes – a împiedicat adoptarea acestuia. Încercările sale de reformare a notației nu au dat roade deoarece au fost foarte radicale, în schimb noua metodă analitică, care a fost aleasă în cele din urmă, a fost un sistem inteligent cu câteva elemente ale notației pe portativ care erau realizate sub semnele bizantine. Totuși, sistemul de notație al lui Agapios, clar îndreptat înspre notația vestică și spre muzica antică grecească, a fost începutul transformărilor survenite în muzica bizantină în secolul al XIX-lea.
Cuvinte cheie: reforma notației, Agapios Paliermos, notație alfabetică
Descarcă articol
